
På bloggen Nettdesigneren vil du finne nyttige tips og triks om digitalt innhold, eget nettsted og nettbedrift. Innholdet er spesielt rettet mot innholdsskapere, nettstedeiere, digitale entreprenører og andre nettverden-nysgjerrige.
Siste innlegg
-
Innhold – en «digital tvilling»
Tidligere var ansikt-til-ansikt samtaler og trykte medier de viktigste kommunikasjonsformene. I dag dominerer digitale medier – der tekst, bilder, lyd og video formidler budskapet. Enten det er en bloggartikkel, en reklamefilm eller et innlegg på…
-
Bilder – visuell kommunikasjon
Bilder er visuelle representasjoner av mennesker, steder, ting eller ideer. Fotografier, tegninger og diagrammer forteller historier uten ord, fanger oppmerksomhet, formidler følelser og forsterker den visuelle påvirkningen
-
Tekst – grunnstein i kommunikasjon
Tekst er den grunnleggende formen for skriftlig kommunikasjon. Ved hjelp av bokstaver, tall, symboler og tegn formidler den informasjon, tanker og ideer til enkeltpersoner eller grupper. Tekst har bred rekkevidde, er varig, redigerbar og kan…

Som innholdsskaper er målet å kontinuerlig lage verdifullt og nyttig innhold for brukergruppen, virksomheten og søkemotoren.

Innhold
I den digitale verden spiller innhold som tekst, bilde, lyd eller video en avgjørende rolle for å skape interaksjon og bygge relasjoner med ulike brukergrupper.
-
Innhold – en «digital tvilling»
Tidligere var ansikt-til-ansikt samtaler og trykte medier de viktigste kommunikasjonsformene. I dag dominerer digitale medier – der tekst, bilder, lyd og video formidler budskapet. Enten det er en bloggartikkel, en reklamefilm eller et innlegg på…
-
Bilder – visuell kommunikasjon
Bilder er visuelle representasjoner av mennesker, steder, ting eller ideer. Fotografier, tegninger og diagrammer forteller historier uten ord, fanger oppmerksomhet, formidler følelser og forsterker den visuelle påvirkningen
-
Tekst – grunnstein i kommunikasjon
Tekst er den grunnleggende formen for skriftlig kommunikasjon. Ved hjelp av bokstaver, tall, symboler og tegn formidler den informasjon, tanker og ideer til enkeltpersoner eller grupper. Tekst har bred rekkevidde, er varig, redigerbar og kan…

En innholdsskaper kan eie og drive sitt eget WordPress-nettsted. Uten kode. Også med et lite budsjett.

Eget nettsted
Nettstedet er ditt online «hjem» hvor du kan presentere deg selv og merkevaren. Din egen plattform for samhandling med et lokalt og globalt publikum.
-
Nettsted – ditt digitale «hjem»
I dagens digitale verden er et nettsted essensielt for å drive en bedrift, dele interesser eller bygge en personlig merkevare. Det er ditt digitale «hjem» og utstillingsvindu på nett, der du viser hvordan du kan…
-
Design og layout for nettsider
Design og layout handler om å skape nettsider som er visuelt tiltalende og enkle å bruke. Et godt design hjelper brukerne med å finne informasjon, navigere sømløst og utføre handlinger som kan gjøre nettstedet mer…
-
Visuell identitet
Visuell identitet er det som gjør nettsiden din unik og bygger opp om merkevaren din. Det handler om farger, fonter og bilder som sammen skaper en helhetlig følelse. Hvilken følelse ønsker du at de besøkende…

Mange innholdsskapere har egne nettbedrifter. Blant annet podkastere, bloggere, kursskapere, online rådgivere og andre frilansere.

Nettbedrift
En nettbedrift opererer primært eller utelukkende på internett. Alt du trenger for å komme i gang er en god idé og litt startkapital til et domene, webhotell og en plattform for å bygge nettsidene.
-
Nettbedrift – online business
Enten du starter fra scratch eller ønsker å videreutvikle et nettsted så det kan generere inntekt, trenger du en god idé, en plan om hvordan du kan få det til og en plattform som støtter…
-
Digitale produkter
Det er viktig å tydelig definere hva det digitale produktet ditt er, enten det er en tradisjonell vare, en tjeneste, en e-bok eller nettkurs. Dette hjelper deg med å kommunisere verdien til brukerne og tilpasse…
-
Digitale markeder
I en verden der skjermene våre fungerer som utstillingsvinduer og møteplass for både privatpersoner og virksomheter, har digitale markeder blitt den primære arenaen for handel og samhandling – både for tradisjonelle og digital-først-virksomheter.

Om forfatteren
Etter å ha jobbet med digitalt innhold og nettsider i mer enn 20 år, har jeg opparbeidet en innholdsrik kompetanse blant annet fra stillinger som webredaktør og webmaster. Og som innholdsdesigner og innholdsskaper oppdaterer og videreutvikler jeg kompetansen kontinuerlig.