

Synlig på nett
Det er innholdet som bygger tillit og representerer virksomheten din på nett. Innholdsproduksjon handler om å skape kvalitetsinnhold – som tekst, bilde, lyd og video – som er verdifullt og nyttig for målgruppen. Ved å publisere nytt innhold jevnlig, styrker du både synlighet og troverdighet.
Godt innhold formidler noe av verdi – på en engasjerende og unik måte for målgruppen.
Lage godt innhold

Godt innhold er relevant, unikt, engasjerende og gir verdi til målgruppen. Det handler om å forstå hvem du skriver for, hva de trenger, og ha en tydelig hensikt med det du publiserer. I tillegg bør innholdet ha en rød tråd – både visuelt og språklig.
Forstå målgruppen
Når du vet hvem målgruppen er og hva de er opptatt av, kan du lage innhold som engasjerer, inspirerer eller svarer på spørsmålene deres.
Gi verdi
Løs et problem, del innsikt eller skap inspirasjon. Når innholdet dekker reelle behov, vil det oppleves som nyttig og relevant..
Skriv engasjerende
Bruk et klart og tydelig språk. Bryt opp teksten med visuelle elementer, og inviter gjerne til handling – som deling, kommentarer eller videre lesning.
Gjør det lesevennlig
Del opp teksten med korte avsnitt, tydelige mellomtitler og punktlister. Det gjør den lettere å skanne, særlig på mobil..
Hold en rød tråd
Bruk samme visuelle og språklige stil i alt innhold. Det bygger gjenkjennelse og tillit på tvers av kanaler.
Tenk søkeord
Kjenn hvilke ord målgruppen bruker i søk, og inkluder relevante søkeord i overskrifter og brødtekst – uten at det går utover lesbarheten.
Med noen enkle SEO-strategier kan du skape kontinuerlig gratis trafikk til nettstedet, og bygge varig verdi for virksomheten din.
Synlig på nett (SEO)

Søkeoptimalisering (SEO) handler om å gjøre nettsiden og innholdet ditt mer attraktivt og forståelig både for brukere og søkemotorer. Dette innebærer en rekke strategier – blant annet for kvalitet og relevans.
Bli sett på nett
SEO er prosessen med å optimalisere nettstedet, nettsiden og innholdet ditt for å bedre synligheten i de organiske (ikke-betalte) resultatene til søkemotorer som Google, Bing og Yahoo. Målet er å rangere høyere for relevante søkeord som potensielle besøkende bruker når de leter etter informasjon, produkter eller tjenester som ditt nettsted tilbyr.
Tekstinnhold
Siden søkemotorer primært indekserer tekst, bør du strukturere og optimalisere innholdet. Metadata som sidetittel og metabeskrivelse vises i søkeresultatene og hjelper både søkemotorer og besøkende med å forstå hva siden din handler om.
Audiovisuelt innhold
SEO handler om å optimalisere både struktur og innhold slik at søkemotorene enkelt kan indeksere og forstå det. Ved å tilpasse optimaliseringen til hver medietype, sikrer du at innholdet ditt er synlig for et bevisst nettpublikum. Og dermed tiltrekke organisk og gratis trafikk til nettstedet ditt. Selv om AI-støttet produksjon av audiovisuelle elementer stadig forbedres, kan ikke dagens søkemotorer «høre» lyd eller «se» video og bilder – derfor er det essensielt å supplere dem med indekserbar tekst.
Det virtuelle butikkvinduet som lokker nettpublikum til et lite besøk «hjemme hos deg» – er innholdet ditt.
Innholdsproduksjon

Produksjonsfasen er kjernen i innholdsprosessen – her omsettes planene til kvalitetsinnhold som gir verdi for målgruppen og treffer dem der de er.
Bygge merkevare
Innhold brukes av bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner for å bygge merkevare, dele kunnskap, underholde og nå ut til et bredt publikum.
Undersøkelse
For å lage målrettet innhold må du vite hvem målgruppen er, hva de er opptatt av, og hvordan du kan bistå dem. Finn også ut hvilke kanaler de bruker og hvordan de søker etter informasjon.
Kjerneformat
I digital kommunikasjon brukes fire hovedformater: tekst, bilde, lyd og video. Tekst er fortsatt grunnpilaren, men visuelt og auditivt innhold spiller en stadig viktigere rolle.
Produsere innhold
Når du vet hva du skal lage – og for hvem – er det tid for produksjon. Du kan gjøre det selv, delegere til en kollega eller sette det ut eksternt. For å skape innholdet kan du bruke verktøy for tekst, bilde, lyd og video – eller alt-i-ett-løsninger og AI-assistenter.
Optimalisering
Innholdet må tilpasses aktuelle plattformer og formater, og holde høy kvalitet. Det bør også optimaliseres for søk, slik at det blir synlig på tvers av digitale kanaler.
Publisering og distribusjon
Når innholdet er klart, publiseres det på nettstedet og distribueres i kanalene målgruppen faktisk bruker – for å sikre at det når frem.
Siste innlegg med tema: Nettsted
-

Nettsted – ditt digitale «hjem»
I dagens digitale verden er et nettsted essensielt for å drive en bedrift, dele interesser eller bygge en personlig merkevare. Det er ditt digitale «hjem»…
-

Design og layout for nettsider
Design og layout handler om å skape nettsider som er visuelt tiltalende og enkle å bruke. Et godt design hjelper brukerne med å finne informasjon,…
-

Visuell identitet
Visuell identitet er det som gjør nettsiden din unik og bygger opp om merkevaren din. Det handler om farger, fonter og bilder som sammen skaper…
