

Grunnlag for utvikling
Ethvert vellykket digitalt prosjekt starter med et solid fundament. Før du bygger nettstedet med design, innhold og tekniske løsninger, er det avgjørende å forstå nettstedets målsetning, hvem det skal tjene,og hva det skal oppnå.
Å definere nettstedets målsetning er grunnlaget for all videre utvikling. Det handler om å se forbi teknologien og fokusere på hva du ønsker å oppnå, for hvem – og hvordan du vil måle suksess
Hva skal nettstedet oppnå?

Å definere nettstedets målsetning er grunnlaget for all videre utvikling. Det handler om å se forbi teknologien og fokusere på hva du ønsker å oppnå, for hvem – og hvordan du vil måle suksess. En tydelig hensikt sikrer at hver avgjørelse, fra design til innhold, støtter dine overordnede mål.
Målgruppe
Hvem ønsker du å nå med nettstedet? En god forståelse av målgruppens behov, utfordringer og preferanser er avgjørende. Dette påvirker språk, tone, innhold og hvilke funksjoner som prioriteres.
Verdi
Hva kan du tilby målgruppen? Et godt nettsted gir nytte – enten det informerer, løser et problem, engasjerer eller underholder. Klargjør hvilken unik verdi du skal levere – og hvordan nettstedet blir plattformen for dette.
Innhold
Hvilket innhold skal du lage og dele? Basert på målgruppen og verdien du tilbyr, kan du planlegge innholdstyper som: artikler, guider, videoer, podcaster og produktsider. Eller engasjere brukerne aktivt med interaktive elementer som kalkulator og spørreskjema.
Look & feel
Hvordan skal sider og innhold utformes for å engasjere målgruppen? Designet skal både være visuelt tiltalende og funksjonelt. Farger, typografi, bilder og struktur må bygge tillit og reflektere virksomhetens identitet.
Markedsføring
Hvordan skal du gjøre nettstedet synlig for målgruppen? For å nå målgruppen må du vite hvor de befinner seg digitalt, og gjennom hvilke kanaler du kan treffe dem. Skal nettstedet synliggjøres via e-post, søkeoptimalisering, annonsering eller sosiale medier?
Måling
Hvordan vet du om nettstedet gjør jobben? Sett konkrete mål og velg verktøy for å måle trafikk, konverteringer, brukeratferd og andre nøkkeltall. Jevnlig analyse gjør det mulig å justere og forbedre underveis.
Akkurat som et hus trenger en solid grunnmur, trenger din digitale tilstedeværelse en robust plattform å stå på.
Valg av plattform

Akkurat som et hus trenger en solid grunnmur, utgjør plattformens teknologi og struktur fundamentet for nettstedet ditt. Det er viktig både for å nå nettstedets målsetning – og for å beskytte mot digitale sårbarheter.
Nettadresse og webhotell
For å bygge et nettsted – ditt digitale «hjem» – trenger du en nettadresse og lagringsplass (webhotell) for at nettstedet skal være tilgjengelig på internett.
Hosting-alternativer
Små nettsteder klarer seg ofte med delt hosting. Trenger du mer kapasitet og kontroll, kan VPS eller dedikert hosting være bedre alternativer
Plattform
I tillegg trenger du en plattform for å administrere innholdet. Tidligere måtte du kunne HTML, CSS eller JavaScript for å lage nettsider, men nå kan du bygge nettsted uten koding – både med CMS-plattformer og nettsidebyggere.
Publiseringsløsning (CMS)
Et selvhostet CMS gir fleksibilitet og eierskap, mens et SaaS-basert CMS krever mindre teknisk vedlikehold. Enklere byggere passer for deg med begrenset innhold og funksjonsbehov.
Leie eller eie?
Med et SaaS CMS får du alt på ett sted og slipper å installere og drifte selv – men har mindre kontroll over innhold og data. Med et eget CMS har du full frihet og eierskap, men også ansvar for drift og vedlikehold.
Med et godt design og layout kan du skape nettsider som både er visuelt tiltalende og enkle å bruke.
Tiltalende og funksjonelle sider

Et godt design hjelper brukerne med å finne informasjon, navigere sømløst og utføre handlinger. Design er viktig både for å nå nettstedets målsetning og gjøre det mer lønnsomt på sikt.
Visuell identitet
Det visuelle inntrykket du ønsker å formidle skapes gjennom farger, fonter og bilder. Dette gjør at merkevaren din skiller seg ut og er gjenkjennelig på tvers av kanaler. Visuell identitet er det som gjør nettsiden din unik og bygger opp om merkevaren. Hvilken følelse ønsker du at de besøkende skal få når de kommer til nettstedet ditt?
Logisk struktur
Akkurat som et hus trenger en gjennomtenkt planløsning, må en nettside være logisk strukturert. Hovedmenyer, seksjonsinndelinger og plassering av tekst og bilder må gjøre det enkelt for brukerne å finne det de leter etter.
Med et godt design og layout kan du skape nettsider som både er visuelt tiltalende og enkle å bruke.
Nyttig innhold

Enten du bruker en alt-i-ett-plattform eller ditt eget CMS, må innholdet på nettstedet ditt være nyttig for målgruppen – og samtidig bidra til at du når nettstedets målsetning. På nett er det innhold som tekst, bilder, lyd og video som formidler budskapet.
Fire kjerneformat
I digital kommunikasjon bruker vi i hovedsak fire kjerneformat: tekst, bilde, lyd og video. Tekst er fortsatt grunnpilaren, men visuelt og auditivt innhold spiller en stadig viktigere rolle. Formatene kan brukes hver for seg eller kombineres for å skape rikere og mer engasjerende opplevelser.
Multimedia og interaktivitet
For å fange og holde på brukernes oppmerksomhet må du tenke utover statisk tekst og bilder. Multimedia og interaktivitet gjør det mulig å berike innholdet, øke engasjementet og skape minneverdige opplevelser. Sammen forvandler de passive besøkende til aktive deltakere.
Innholdsforvaltning
På nett bygger innhold tillit, skaper relasjoner og inspirerer til engasjement og handling. Innholdet skal gi verdi for brukerne, og samtidig støtte virksomhetens mål. Kjernen i god innholdsforvaltning krever god planlegging, effektiv produksjon og et system for organisering og vedlikehold av innholdet.
Siste innlegg med tema: Nettsted
-

2. Produsere sider og innhold
Lag sider, innlegg, artikler og produser audiovisuelt innhold.
-

3. Lansere et nettsted
Publiser nettstedet, lanser og iverksett målrettet markedsføring
-

Hvilket innhold bør du lage?
Ved å sette brukeren i sentrum, forstå algoritmenes spilleregler og planlegge innholdet strategisk, bygger du en tilstedeværelse som ikke bare overlever – den trives i…
