Operasjonell drift

Trygg og lønnsom drift

Du må også prioritere oppgaver knyttet til operasjonell drift for å skape en trygg og lønnsom nettbedrift. Dersom du bruker ditt eget CMS, har du oppgaver i forbindelse med den tekniske delen av driften. Og uavhengig av plattform – du må betale regninger, fakturere og ha kontroll på økonomien for å sikre lønnsomhet over tid. Dessuten må innholdet på plattformen forvaltes, og juridisk ansvar må overholdes.

Reglmessig backup og oppdatering av programvare kombinert med optimalisering av ytelse, sikrer problemfri drift over tid.

Beskytt nettstedet

Je​vnlig vedlikehold er viktig innen operasjonell drift for å sikre at nettstedet fungerer stabilt, raskt og trygt. Mens en fysisk butikk beskytter seg med alarmer, må en nettbedrift bruke sikkerhetsprogramvare og systemoppdateringer for å holde uvedkommende ute. Med en alt-i-ett-løsning (SaaS) håndterer leverandøren drift og sikkerhet. Men når du drifter ditt eget CMS, må du selv installere oppdateringer, overvåke nettstedet og etablere gode backup-rutiner.

Beskytt plattformen din

Teknologien som driver nettstedet ditt (CMS, plugins, tema) må holdes oppdatert. Utdaterte komponenter kan inneholde sikkerhetshull som hackere kan utnytte. Regelmessige oppdateringer er avgjørende for å tette disse hullene og beskytte plattformen din.

Oppdater programvaren

For å kunne transformere et nettsted til en nettbedrift, har du behov for å utvide CMS-systemet med ekstra funksjonalitet (plugins). Det kan for eksempel være en utvidelse som håndterer abonnementer, betalingløsninger eller e-postmarkedsføring. Det er viktig å holde disse oppdatert, og fjerne de du ikke bruker. Vurder nøye hvilke du installerer – å ha for mange kan påvirke både ytelse og sikkerhet.

Overvåk oppetid

Følg med på hvordan nettstedet ditt fungerer. Sjekk feilmeldinger, uvanlig aktivitet og oppetid jevnlig – slik at du raskt kan oppdage og rette driftsavbrudd. For en rask og enkel sjekk kan verktøyet UptimeRobot være et alternativ. For alle nettstedeiere er Google Search Console essensielt for å forstå hvordan Google ser siden.

Ta sikkerhetskopi (backup)

Se for deg at noe uforutsett skjer – en feil ved en oppdatering, et hackerangrep eller en serverfeil. Om dette skulle oppstå, kan du raskt gjenopprette nettstedet ditt til en tidligere fungerende versjon ved hjelp av en sikkerhetskopi. Ved å ta jevnlig backup kan du unngå tap av data og innhold. Du finner mange nyttige WordPress plugins som kan hjelpe deg med dette – for eksempel UpdraftPlus, BackWPup eller WPvivid Backup. Vurder funksjonene og brukervennligheten for å finne den som passer best for ditt behov.

Forebygg tekniske problemer

Regelmessig vedlikehold bidrar til å unngå tekniske problemer og sikrer at nettstedet ditt yter optimalt. Dette inkluderer å sjekke for feil, rydde opp i unødvendige filer og overvåke ytelsen.

Optimaliser ytelsen

En treg nettside kan føre til at besøkende forlater siden før den er ferdig lastet. Optimalisere bilder, bruke hurtigbuffer (cache) og minimalisere tunge skript bidrar til å redusere nettsiders lastetid. Google PageSpeed Insights er et av flere verktøy som kan hjelpe deg med å identifisere forbedringsområder.

Internanalyse og regnskap gir innsikt i egen drift og økonomi, og er avgjørende for å nå målene – både for fysiske og digitale bedrifter.

Bedriftsøkonomi er kunsten å bruke ressurser på smartest mulig måte for å nå virksomhetens mål – enten du selger varer i en fysisk butikk eller driver en heldigital nettbedrift.

Tradisjonelt vs. moderne

Tradisjonelt var bedriftsøkonomi fokusert på internanalyse og økonomistyring basert på regnskapsinformasjon (driftsregnskap, balanse). Det moderne perspektivet vektlegger i tillegg virksomhetens miljømessige, sosiale og etiske ansvar (ESG).

Knappe ressurser

Bedriftsøkonomi skal gi kunnskap og beslutningsgrunnlag for virksomheter slik at de kan koordinere bruken av knappe ressurser. Og derved sikre at de oppfyller organisasjonens mål ved å optimalisere hvordan menneskelig kompetanse, realkapital og finanskapital brukes.

Målsetning

En virksomhet eller foretak er en juridisk person eller organisasjon som produserer varer eller tjenester. Hvilken oppgave og verdiskapning virksomheten har, vil avhenge av om den er kommersiell, ikke-kommersiell eller ideell – privat eller offentlig. Uavhengig av oppgave – alle organisasjoner må sørge for at inntekter over tid dekker eller overstiger utgiftene.

Tallfesting og internstyring

Ved å gjøre målsetninger om til målbare nøkkeltall (budsjett, prognoser) og registrere alle økonomiske hendelser i regnskapet, får du et solid grunnlag for effektiv styring.

Driftsregnskap

Driftsregnskapet dokumenterer alle driftsinntekter og –kostnader i en periode. Differansen utgjør driftsresultatet.

Driftsinntekter og -kostnader

Alle inntekter knyttet til den løpende driften (for eksempel salg av varer og tjenester) og alle kostnader som påløper i driften (for eksempel lønn, leie og varekostnader) må registreres.

Driftsresultat

Summen av alle driftsinntekter minus alle driftskostnader gir selskapets driftsresultat som viser lønnsomheten i den operative virksomheten.

Balanse og egenkapital

Balansen og egenkapitalen er sentrale elementer i regnskapet som sammen gir et fullstendig bilde av virksomhetens økonomiske stilling på et gitt tidspunkt.

Balanse

Balansen viser eiendeler på den ene siden, og gjeld pluss egenkapital på den andre. Slik at summene balanserer og går i null.

Egenkapital

Egenkapital er eiernes andel av bedriftens verdier etter at gjelden er trukket fra (eiendeler – gjeld = egenkapital). Har du mer inntekter enn utgifter (inkludert skatt), vil overskuddet øke egenkapitalen – hvis du i enkeltpersonforetak lar være å ta ut ekstra lønn, og i aksjeselskap avstår fra utbytte.

Rapportering

Regnskapsrapporter – som resultatregnskap, balanse og kontantstrømoppstilling – er avgjørende for internstyring både på kort og lang sikt. Samtidig danner de grunnlag for ekstern rapportering til eiere, skattemyndigheter og andre interessenter.

Noter og årsberetning

Gir utdypende informasjon og forklaringer som kompletterer tallene.

Budsjett- og prognoser

Brukes internt til planlegging og oppfølging av mål.

Skatt og årsoppgjør

Dekker lovpålagt innlevering til myndighetene.

På nettet spiller innholdet hovedrollen – det bygger tillit, skaper engasjement og lønnsomme brukerhandlinger.

Innholdsforvaltning

Innholdsforvaltning

Enten du bruker en alt-i-ett-plattform eller ditt eget CMS, krever det litt innsats å holde et nettsted levende. Foruten jevnlig påfyll av nytt, må eksisterende innhold holdes oppdatert og korrekt. Og det må være enkelt for nettstedbrukere å finne innholdet de søker etter.

Innholdsstruktur

God struktur gjør det enklere for både brukere og søkemotorer å finne frem på nettstedet. Det innebærer å organisere innholdet logisk med kategorier, menyer og interne lenker. Og justere strukturen i takt med økende innholdsmengde. En ryddig struktur gjør det også lettere for deg selv å vedlikeholde innholdet over tid.

Oppdater jevnlig

Innhold bør jevnlig gjennomgås og oppdateres for å sikre at det fortsatt er relevant og nyttig. Gamle artikler kan forbedres, utdaterte sider kan fjernes, og du kan tilpasse innholdet basert på nye trender eller tilbakemeldinger fra publikum.

Revisjonsrutine

Det er lurt å bestemme seg for noen faste tidspunkter for å revidere innholdet. Utdaterte sider settes offline eller slettes, gammel informasjon oppdateres, manglende informasjon opprettes og mediaarkivet ryddes. For nettsteder med lite innhold kan det være nok med 1-2 ganger per år, mens større nettsteder kan ha behov for månedlig revisjon.

Kravene til samtykke for bruk av cookies ble skjerpet 1. januar 2025.

Datatilsynet.no: Nye cookie-regler

Juridisk ansvar

Juridisk ansvar

Å drive et nettsted innebærer også juridisk ansvar. Du må følge regler for innsamling og bruk av personopplysninger (GDPR), opphavsrett og bruk av innhold. Dersom du selger produkter eller tjenester, gjelder også krav til salgsbetingelser, markedsføringslovgivning og angrerett. Klare avtaler og kontrakter, både med kunder og samarbeidspartnere, bidrar til trygg og profesjonell drift.

Alle nettsteder

Deling av bilder

Deling av bilder (datatilsynet.no)
Dersom du skal dele bilder, film eller lydopptak av en annen person, må samtykke hentes inn før innholdet publiseres.

Ekomloven

Ekomloven (lovdata.no)
Lov om elektronisk kommunikasjon trådte i kraft 1. januar 2025. Den styrker sikkerheten i digital infrastruktur og ekomtjenester, samt forbrukeres rettigheter. Den inneholder også regler som gir bedre oversikt og muligheter for å føre tilsyn med datasenternæringen.

Informasjonskapsler (cookies)

Informasjonskapsler (datatilsynet.no)
Tidligere var det tilstrekkelig at standardinnstillingene i nettleserne tillot coockies. Men med innføringen av Ekomloven må innhenting av samtykke til bruk av cookies og lignende teknologier nå oppfylle kravene til samtykke i personvernforordningen for å være gyldig. Samtykket må være frivillig, spesifikt, informert, utvetydig, gitt gjennom en aktiv handling, dokumenterbart og enkelt å trekke tilbake.

Markedsføringsloven

Markedsføringsloven (lovdata.no)
Markedsføringsloven omfatter kontroll med markedsføring, handelspraksis og avtalevilkår i forbrukerforhold, og stiller krav til god forretningsskikk mellom næringsdrivende. Loven beskytter forbrukerne mot urimelige markedsføringsmetoder og regulerer konkurransen mellom bedrifter. 

Opphavsrett

Opphavsrett (lovdata.no)
Opphavsrett er en juridisk rettighet som beskytter skapere av åndsverk. Den gir dem enerett til å kontrollere bruken av sitt verk, inkludert å lage kopier og gjøre det tilgjengelig for offentligheten. Opphavsrett omfatter blant annet litterære, kunstneriske og vitenskapelige verk, som bøker, musikk, filmer, bilder og programmer.

Personopplysningsloven

Personopplysningsloven (datatilsynet.no)
Personopplysningsloven består av nasjonale regler og EUs personvernforordning (GDPR – General Data Protection Regulation). Forordningen er et sett regler som gjelder for alle EU/EØS-land. Den omhandler behandling (innsamling og bruk) av personopplysninger. Loven gir virksomheter en rekke plikter, mens enkelpersoner gis rettigheter.

Tillegg for nettbedrifter

Avtaleloven

Avtaleloven (lovdata.no)
Avtaleloven regulerer hovedsakelig regler for inngåelse av avtaler, inkludert tilbud, aksept, akseptfrist og fullmakt. Den bestemmer også når en avtale skal anses ugyldig, for eksempel ved svik, tvang eller utnyttelse. Loven gir også lempingsregler, som kan justere avtaler som virker urimelige. 

Digitalsikkerhetsloven

Digitalsikkerhetsloven (lovdata.no)
Loven skal sikre grunnleggende krav til digital sikkerhet i virksomheter med særlig betydning for samfunnet, og gjelder for tilbydere av digitale tjenester og samfunnsviktige tjenester i sektorer som energi, transport og helse.

Digitalytelsesloven

Digitalytelsesloven (Forbrukertilsynet)
Digitalytelsesloven gjelder for alle bedrifter som leverer digitale ytelser til forbrukere mot vederlag. Den omfatter også digitale ytelser som er gratis, men hvor forbrukeren gir fra seg personopplysninger i stedet for betaling. Loven regulerer blant annet krav til ytelsens egenskaper, rett til reklamasjon ved mangler, og oppsigelse/bindingstid.

Ehandelsloven

Ehandelsloven (lovdata.no)
Loven regulerer netthandel og andre informasjonssamfunnstjenester, inkludert tjenester som ytes elektronisk, over avstand og på oppfordring fra en tjenestemottaker. Loven sikrer fri bevegelighet av slike tjenester innen EØS, og omfatter både kommersielle transaksjoner og tjenester som gir tilgang til eller overfører informasjon over elektroniske kommunikasjonsnett.

Forbrukerkjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven (lovdata.no) Loven omfatter kjøp av fysiske ting mellom en forbruker og en næringsdrivende, og regulerer rettigheter og plikter ved slike kjøp. Loven gjelder blant annet ved kjøp av varer som skal brukes privat, og ved gavesalg der salgsdelen faller inn under loven.

Oversikten er kun ment som en starthjelp. Du må sette deg inn i og holde deg oppdatert på hvilke lover og regler som gjelder for din virksomhet.

Eiere av enkeltpersonforetak har bokføringsplikt og må levere skattemelding for næringsdrivende, noen har også regnskapsplikt.

De fleste må føre regnskap

De fleste virksomheter er bokføringspliktige og må føre regnskap, noen har i tillegg regnskapsplikt. Foruten å gi deg kontroll på økonomien, ligger regnskapet til grunn for lovpålagte rapporter som skattemelding og årsregnskap.

Regnskap og revisjon

Regnskap og revisjon (Altinn)
Her finner du Altinns oversikt over ulike temaer innen regnskap – inkludert informasjon om revisor, regnskapsfører, purring og inkasso.

Regnskapsrutiner

Regnskapsrutiner (Altinn)
De aller fleste som driver egen bedrift må føre et regnskap. Regnskapet gir deg en oversikt over den økonomiske situasjonen og utviklingen i bedriften din. Og er også et grunnlag for mange lovpålagte oppgaver ovenfor myndighetene.

Krav til faktura

Krav til faktura  (Altinn)
Det er klare krav til hvilke opplysninger du må ha med i en faktura som du sender til kundene dine. Et viktig krav er at du ikke skal kunne bestemme fakturanummeret.

Oppbevare regnskapsmateriale

Oppbevaring av regnskapsmateriale (Altinn)
Er du bokføringspliktig må du oppbevare regnskapsmaterialet etter bokføringsreglene. Du står fritt til å oppbevare bilagene på papir eller elektronisk. Primærdokumentasjon skal som hovedregel oppbevares i 5 år, sekundærdokumentasjon i 3,5 år.

Skatt og avgift

Med enkeltpersonforetak er du selv ansvarlig for at det blir betalt skatt av overskuddet ditt. Et aksjeselskap er en egen juridisk enhet som har ansvar for innberetning og betaling av skatt. Uavhengig av selskapstype – hvis du selger for mer enn 50.000 i løpet av et år, er du mva-pliktig.

Forskuddsskatt

Forskuddsskatt (skatteetaten.no)
Alle som driver næringsvirksomhet må betale forskuddsskatt av forventet overskudd. Hvor mange ganger i året du må betale avhenger av hva slags organisasjonsform du har. 

Enkeltpersonforetak

Skatt enkeltpersonforetak (Altinn)
Du er selv ansvarlig for at det blir betalt skatt av overskuddet ditt. Det er ingen automatikk i at du får tilsendt faktura på forskuddsskatt hvis du ikke har oppgitt til Skatteetaten at du har et overskudd. Det er vanlig å betale mellom 34 og 50 prosent av overskuddet fra enkeltpersonforetaket i forskuddsskatt.

Aksjeselskap

Skatt aksjeselskap (Altinn)
Et aksjeselskap er en egen juridisk enhet og skattesubjekt. Selskapet er ansvarlig for innberetning og betaling av skatt. Du som eier (aksjonær) beskattes bare av det du tar ut i lønn eller utbytte fra selskapet. Det skal beregnes 22 prosent skatt av overskuddet i et aksjeselskap.

Merverdiavgift

Merverdiavgift (Altinn)
Når du har solgt mva-pliktige varer og tjenester for over 50.000 kroner innenfor en periode på 12 måneder, skal du registrere deg i Merverdiavgiftsregisteret. Du kan ikke legges til utgående mva på salg før bedriften din er registrert.

Starte og drive en bedrift

Flere aktører har samlet nyttig informasjon i forbindelse med å starte og drive en bedrift. Foruten Altinn, Brønnøysundregistrene og Innovasjon Norge, finner du informasjon om næring og arbeidsliv på kommunenes nettsider.

Før oppstart

Brønnøysundregistrene har samlet noen tips om hva du bør tenke på før du starter en bedrift.

Starte og drive

Starte og drive bedrift (Altinn)
Altinns veiledningstjeneste dekker hele livssyklusen til en bedrift – fra den første idéen, gjennom oppstart og drift, helt frem til bedriften eventuelt avsluttes. Du kan også kontakte en av deres veiledere per telefon.

Oppstartsfinansiering

Den vanligste måten å finansiere en oppstart er gjennom egenkapital og lån. Det er også mulig å skaffe seg eksterne investorer som venner, familie eller profesjonelle investorer. Gjennom tjenesten En vei inn (Innovasjon Norge) er informasjon om offentlig støtte til næringsutvikling lettere tilgjengelig. Du finner også tips på Altinn.

Etablerertjeneste

Fylker og kommuner kan også vise til ulike startup- og etablerertjenester som tilbyr veiledning og kurs i forbindelse med oppstart og videreutvikling av egen bedrift. Sjekk nettsidene til ditt fylke eller kommune for mer informasjon.

Faktura- og regnskapsprogram

Dersom du har behov for å sende en faktura av og til, kan et fakturaprogram være et alternativ. Hvis du driver næringsvirksomhet og fakturerer jevnlig, bør du vurdere et regnskapsprogram slik at du også kan registrere utgifter og føre regnskap.

Fakturaprogram

En faktura er et salgsdokument, og bokføringsloven stiller strenge krav til hva en faktura skal inneholde. Den må blant annet inneholde et unikt og kontrollerbart fakturanummer som utelukker muligheten for å lage en faktura i programmer som Word og Excel. Du kan vurdere om program som SendRegning eller Debet Faktura passer til ditt behov.

Regnskapsprogram

Dersom du driver en virksomhet og fakturerer jevnlig, bør du heller vurdere et regnskapsprogram hvor du også kan registrere utgifter og føre regnskap. Det finnes mange programmer du kan velge mellom – for eksempel: Fiken, Tripletex, Luca Regnskap, Conta og 24SevenOffice.

Oversikten er kun ment som en starthjelp. Du må sette deg inn i og holde deg oppdatert på hvilke lover og regler som gjelder for din virksomhet.

Siste innlegg med tema: Operasjonell drift

  • Drift og vekst

    Drift og vekst

    Når nettstedet ditt er oppe og inntektsstrømmene er i gang, er det avgjørende å iverksette tiltak for trygg drift, bærekraftig vekst og overholdelse av juridiske…

    Les mer…

    ,