Bygge et nettsted

Skap et digitalt «hjem»

I en digital verden søker folk stadig etter informasjon, tjenester og produkter på nett. Det fungerer som ditt digitale «hjem» – et utstillingsvindu for hvordan du kan løse et brukerproblem. Et nettsted er essensielt for å drive en bedrift, dele interesser eller bygge en personlig merkevare på nett.

Ved å bygge et nettsted skaper du et digitalt «hjem» – en døgnåpen plattform for global samhandling.

Planlegging

Før du starter selve byggeprosessen, bør du avklare hva du ønsker å oppnå med nettstedet, og om du trenger et bedriftsnettsted, en portfolio eller blogg. Sammen med budsjett og personlige preferanser vil dette ha betydning for valg av din optimale plattform.

Målsetning

Før du starter selve byggeprosessen, bør du avklare hva du ønsker å oppnå med nettstedet. Skal du selge produkter, vise frem bilder, undervise eller dele innhold? Hvilke handlinger skal brukerne kunne utføre? Trenger du mulighet for utvidelser og oppdateringer i fremtiden?

Nettstedtype

Dersom du skal selge fysiske produkter kan en e-handelsløsning som Shopify være aktuelt. Et profesjonelt bedriftsnettsted kan være relevant hvis du ønsker å dele informasjon om dine tjenester og dele kontaktinformasjon. Skal du dele mye innhold om en interesse, kan en blogg med en CMS-løsning passe best. For å vise frem en portfolio finnes det flere visuelle alternativer å velge mellom.

Egeneid eller alt-i-ett?

Du må også bestemme om du ønsker full kontroll over design, funksjonalitet og innhold. Eller om du foretrekker å komme raskt i gang med en alt-i-ett-portal (SaaS).

Valg av plattform

Du kan velge blant et vidt spekter av plattformer. Fra å installere og drive ditt eget CMS med løsninger som WordPress, Drupal eller Joomla. Eller komme raskt i gang med SaaS (Software-as-a-Service) CMS som Wix, Squarespace og Webflow. Til enklere nettsidebyggere, AI eller designverktøy som Canva eller Adobe Express. Valget bør baseres på målene dine, hvor ofte innholdet skal oppdateres, digital kompetanse, budsjett og behov for skalerbarhet og fleksibilitet.

Bygging

Når du har lagt en plan, er det tid for å ta i bruk plattformen du har valgt og starte på selve byggingen. Det innebærer blant annet å sette opp side- og nettstedstruktur, tilpasse farger, lage intuitiv navigasjon og produsere alt innholdet.

Ta i bruk plattformen

Når du har kommet til produksjonsfasen er tid for å ta i bruk plattformen du skal bygge og drive nettstedet med. Prosessen vil variere, avhengig av om du skal installere din egen CMS-løsning eller ta i bruk en alt-i-ett-portal.

Implementer design

Velg aktuelt tema (WordPress), maler eller mønstre. Og påse at designet er responsivt slik at det automatisk justerer seg etter brukerens skjerm – enten dette er en datamaskin eller mobil. Tilpass logo, bilder, farger og fonter til din visuelle identitet. I WordPress gjør du dette i redigeringsverktøyet under stiler (styles).

Implementer layout og navigasjon

En nettside må være logisk organisert slik at brukerne raskt finner det de leter etter. Hovedmenyer, inndelinger og plassering av tekst og bilder er alle en del av dette. Prosessen vil variere med hvilken løsning du bruker, men dette innebærer blant annet å tilpasse generelle sidemaler (topp, bunn, sidemeny og innholdsdel) og spesifikke som startside, landingsside eller innlegg. I WordPress gjør du dette i redigeringsverktøyet under maler (templates) eller mønstre (patterns)

Implementer funksjonalitet

Dersom brukere klikker på en knapp eller lenke, kan de navigere seg videre til en annen side. Men noen ganger ønsker du at det skal skje noe annet når de klikker – for eksempel fylle ut og sende inn et skjema, oppgi en e-postadresse for å abonnere på et nyhetsbrev eller logge seg inn på et medlemsområde. For å få til dette trenger du ekstra funksjonalitet, og prosessen vil variere med løsningen du bruker. Dersom du bruker WordPress CMS, kan du velge blant 59.000 forskjellige utvidelser fra Plugin Directory – både gratis og premiumversjoner som enkelt kan legges til under utvidelser i kontrollpanelet.

Produser innhold

Når design, layout, navigasjon og funksjonalitet er på plass, er det tid for å lage innholdet. Avhengig av målsetningen din kan dette være sider som presenterer dine produkter eller tjenester, viser en portfolio, blogginnlegg, om oss eller kontakt oss. Du må lage og organisere innhold som tekster, bilder og videoer i en logisk struktur – med temaer som er nyttig for nettstedbrukerne dine og svarer på brukerspørsmål.

Lansering

Før du lanserer nettstedet, bør du luke bort eventuelle feil og sjekke at du ikke har glemt noe: Fungerer alle lenker? Er innholdet korrekt? Vises det optimalt på mobil, nettbrett og datamaskin? Når nettstedet er klart, må du synliggjøre det for nettpublikum og bygge relasjoner med nettstedbrukere. Gratulerer med nytt nettsted!

Sjekkliste før lansering

Foruten kvalitetssjekken av innholdet, bruk også litt tid på å optimalisere innhold, nettsted og ytelse for å øke synlighet i søkemotorene. Følg med på trafikken, og husk å ta backup regelmessig.

Kvalitetssjekk

Det er fort gjort å overse en manglende lenke, bilde eller en skrivefeil. Gå igjennom nettstedet og sjekk at: Alle lenker fungerer, innholdet er korrekt og vises optimalt på mobil, nettbrett og datamaskin.

SEO-optimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er også avgjørende for å øke synligheten i søkeresultater. Dette innebærer blant annet å sørge for gode overskrifter, relevante søkeord og alt-tekster på bilder. Og sjekke at nettsidene er indeksert av søkemotorene.

Analyseverktøy

Installer verktøy som Google Analytics eller Matomo for å spore trafikk og brukeratferd.

Test ytelse

Test nettstedet for å se hvordan det fungerer under press. Dette kan bidra til å identifisere og løse eventuelle ytelsesproblemer.

Sikkerhetskopi (backup)

Husk å ta jevnlige sikkerhetskopier slik at du har en trygghetskopi hvis noe skulle gå galt – både før og etter lansering.

Offisiell lansering

Når nettstedet ditt er klart for lansering, må du synliggjøre det for nettpublikum. Foruten SEO er promotering nøkkelen for å tiltrekke nettpublikum og bygge relasjoner med nye og faste nettstedbrukere.

Promotering

Start med å dele nettstedet ditt på sosiale medier, og oppfordre venner og bekjente til å dele det videre. Vurder å skrive gjesteinnlegg på andre relevante blogger eller nettsteder, og bruk e-postmarkedsføring for å varsle abonnenter om det nye nettstedet. Utforsk mulighetene for betalt annonsering på Google eller sosiale medier for å nå et bredere publikum. Husk at promotering er en kontinuerlig prosess, og at det krever tid og innsats å bygge en solid online tilstedeværelse.

Spør brukerne

Vær åpen for tilbakemeldinger fra brukere. Be gjerne en venn eller kollega om å teste nettstedet, og observer om de møter på problemer når de navigerer. Se hvor lang tid de bruker på å finne et spesifikt tema. Du kan også lage en enkel spørreundersøkelse hvor du ber besøkende gi deg en tilbakemelding.

Overvåking

Etter lansering er det viktig å overvåke nettstedet ditt for å avdekke eventuelle problemer og korrigere feil.

Siste innlegg med tema: Bygge et nettsted